Terdapat
banyak sumber pendapat yang menyebutkan dakwah secara sembunyi yang dilakukan
Rasulullah, secara berlainan. Namun menurut
suatu sumber yang dipercayai,
dakwah secara tertutup dimulai setelah datangnya wahyu yang membawa
maksud:
“Hai orang
yang berkemul (berselimut), bangunlah, lalu berilah peringatan! dan Tuhanmu
agungkanlah! dan pakaianmu bersihkanlah, dan perbuatan dosa tinggalkanlah, dan
janganlah kamu memberi (dengan maksud) memperoleh (balasan) yang lebih banyak.
Dan untuk (memenuhi perintah) Tuhanmu, bersabarlah." (Q.S. Al-Mudatsir :1-7)
Dengan
turunnya ayat di atas maka bermulalah Rasulullah SAW melaksanakan dakwah
sebagaimana yang diperintahkan Allah SWT. Beliau mengajak manusia supaya hanya
menyembah sujud kepada Allah SWT., meninggalkan pemujaan berhala dan
patung-patung. Dalam melaksanakan risalahnya itu beliau sangat berhati-hati dan
melakukan dakwahnya secara diam-diam agar tidak mengejutkan orang Quraisy,
kerana kepercayaan syirik mereka kepada pemujaan berhala yang kuat. Kerana
itulah Rasulullah SAW. tidak melakukan dakwah secara terbuka dan
terang-terangan kepada kaum Quraisy.
Makkah
merupakan kota penting pada waktu itu baik kerana tradisi mahupun kedudukannya.
Ajaran Nabi Muhammad yakni Islam yang bererti menyerahkan diri kepada Allah
dengan sepenuh hati. Islam disebarkan dan diperkenalkan kepada umat manusia
lewat tidak menggunakan kekerasan atau kekuatan senjata. Islam tidak membuat
sebarang paksaan untuk memeluk agama Islam.
Agama
Islam di Makkah disamping berhadapan dengan agama politeisme, Rasulullah juga
harus melawan pemerintah yang
mengamalkan dasar oligarki yang bukanlah ajaran baru bagi masyarakat pada waktu
itu.Hal ini terbukti dengan banyaknya persamaan unsur dalam ibadah, misalnya
dalam berkenan dengan puasa dan solat. Kesamaan ritual inilah yang menjadi
salah satu penyebab masyarakat Makkah
tertarik dengan ajaran Nabi, meskipun oleh sebagian kelompok masyarakat ajaran
Nabi Muhammad dianggap merosakkan masyarakat. Persamaan ritual yang dimaksudan
dapat difahami dengan lebih baik melalui rajah dibawah:
Rajah 1.1
NO
|
Ritual sebelum
Islam
|
Masa Islam
|
Keterangan
|
1
|
Semangat Assabiah
|
Pemberian zakat
|
Ritual pemberian
zakat untuk menguatkan persaudaraan sesama
islam
|
2
|
Haji
|
Haji
|
Hanya berbeza pada cara
niat dan tujuan
|
3
|
Menyembah berhala
|
Solat
|
Terdapat persamaan pada
tujuan penyembahan
|
Selain
persamaan ritual di atas, masyarakat Arab juga tertarik kepada Islam disebabkan
oleh pengisian ajaran Islam itu sendiri, iaitu keesaan Tuhan, penghapusan
patung-patung berhala, kewajiban manusia beribadah kepada Tuhan Maha Pencipta.
Dengan kata lain, Islam merupakan agama yang mengingatkan pada kejadian dan
sifat semula jadi manusia.
Adapun
anggapan pengurusan aturan masyarakat yang dianut oleh kalangan bangsawan
Quraisy inilah yang menyebabkan terjadinya banyak konflik baik terhadap Nabi Muhammad SAW secara peribadi mahupun
pengikutnya yang membuatkan Nabi mengambil tindakan untuk kebaikan bersama. perincian
konflik dan tindakan terhadap Nabi dilihat di bawah ini:
Rajah 1.2
NO
|
Konflik/Tekanan
Yang Dihadapi
|
Tindakan Nabi
|
1
|
Cara halus yang
berbentuk pujukan diplomatik oleh pakciknya
|
Ditolak dengan
penuh keyakinan dengan mengatakan “walaupun matahari diletakkan di tangan
kanan saya dan bulan di tangan kiri saya dan saya disuruh memilih untuk
meninggalkan tugas dakwah ini nescaya tidak akan saya tinggalkan”
|
2
|
Cara kasar salah
satu contohnya dengan meletakkan najis manusia di depan rumah Nabi atau
ketika beliau solat seperti yang dilakukan oleh Uqbah dari Bani Syams
|
Selalu tersenyum
dan membersihkan tanpa merasa sakit hati
|
3
|
Pemboikotan
terhadap Bani Hasyim selama 3 tahun
|
Meghadapi dengan sabar
|
4
|
Penyeksaan terhadap
pengikut dari kaum lemah seperti Bilal
|
Memerintahkan para
sahabat untuk berhijrah
|
Ajakan
Rasulullah untuk mengagungkan Tuhan bermula dalam lingkungan keluarga iaitu
bermula dengan Khadijah; isteri kepada Nabi Muhammad SAW, kemudian Ali ibn Abi
Thalib yang masih belum baligh. Ketika ia melihat Nabi Muhammad SAW dan Khadijah sedang solat dan bertanya kepada
mereka berdua kepada siapa mereka sujud. Nabi Muhammad SAW. menerangkan bahawa
“kami sujud kepada Allah, yang mengutusku menjadi Nabi dan memerintahkan aku
mengajak manusia menyembah Allah”, dan Nabi mengajaknya masuk Islam, yang lalu
beliau mengikut baginda. Zaid ibn Harisah, seorang bekas hamba Nabi adalah
orang ketiga yang masuk Islam. Demikianlah Islam berkembang secara diam-diam
dalam kalangan keluarga
Khadijah
boleh dikatakan sebagai orang Makkah pertama yang masuk Islam bukan kerana
beliau isteri Nabi namun kerana kebenaran ajaran yang dibawa suaminya.
Antara
keluarga Nabi lain yang memeluk Islam adalah Ali, Zaid, 4 anak perempuan Nabi.
Hamba Allah yang memeluk Islam selain dari keluarga Nabi adalah Atiq bin
Usman(Abi Quhafah) yang dikenal dengan Abu Bakar. Abu Bakar
ibn Abi Quhafah dari kabilah Taim yang menganggap Nabi sebagai orang yang
bersih dan jujur serta dipercayai. Abu Bakar percaya kepada dakwah Muhammad dan
memeluk Islam. Dari Abu Bakarlah Islam dikembangkan kepada teman-temannya yang
dipercayai, seperti Usman ibn ‘Affan, Abdurrahman ibn ‘Auf, Talhah ibn
Ubaidillah, Sa’ad ibn Abi Waqqas, Zubair ibn al-Awwam serta Abu ‘Ubaidah ibn
al-Jarrah dan banyak lagi mereka masih sembunyi-sembunyi dalam memeluk Islam,
yang akhirnya berkembang kerana ajaran dan teladan yang baik dari Nabi SAW. Masuknya
Abu Bakar ini memberi kesan dalam pada diri Nabi seperti yang dikatakannya “Aku
tidak pernah mengajak orang agar menerima Islam tapi dia menunjukkan
tanda-tanda penolakan, kecurigaan dan keraguan kecuali Abu Bakar ketika
kukatakan padanya tentang Islam dia sama sekali tidak meraguiya.” Masuknya Abu
Bakar memberi impak besar dalam dakwah Islam dengan masuknya beberapa orang
atas ajakannya seperti Ubaidah bin Al-Harits, Abu Salamah bin Abdul Asad,
Al-Arqam bin Al-Arqam, Usman bin Ma’zum, Qudamah bi Maz’un, Sa’id bin Yazid dan
isterinya (saudara Umar bin Khattab), Asma dan Aisyah.
Nabi
Muhammad SAW. terpaksa melakukan dakwah secara senyap-senyap ketika Islam baru
diturunkan, kerana pelbagai alasan. Antaranya, Nabi merasa ajaran yang
dibawanya, terlebih dahulu harus mendapat sokongan dari keluarga, kerabat, dan
sahabat sebagai orang-orang terdekat.
Alasan
lain adalah, dakwah secara sembunyi
bertujuan untuk “menunda” terjadinya
kekerasan yang dilakukan kaum musyrikin dan kafir yang menentang keras
ajaran beliau kerana jika dakwah Islam dilakukan secara terbuka, kaum kafir,
khususnya musyrikin Makkah yang bakal menentang hebat dakwah beliau, sekaligus
menghentikan gerakan dakwah Nabi.
Setelah
tiga tahun berjalan dakwah Islam secara diam-diam, Allah SWT memerintahkan
Rasulullah supaya lebih giat lagi berdakwah secara terang-terangan. Dalil Allah
SWT. dalam wahyu-Nya kepada baginda sebagaimana termaktub dalam Al-Qur’an:
No comments:
Post a Comment